onsdag 5. februar 2014

Shopping, nett vs. irl

Jeg er av de som egentlig ikke er noe glad i å shoppe. Å traske gjennom klesbutikk etter klesbutikk er noe som gjerne gjør meg dritt lei og i opposisjon til hele verden, om ikke hele universet. Jeg kan "stikke innom" og se om det er noe jeg synes er fint eller trenger, men så kjøper jeg sjeldent noe, eller jeg finner ut at "om jeg virkelig vil ha en sånn genser, kan jeg like gjerne strikke den selv". Strikker jeg den ikke selv (noe jeg veldig sjeldent gjør, så har jeg heller ikke nok lyst på det til at jeg trenger å bruke penger på det). 

Nå er det allikevel sånn at selv om jeg ikke liker å shoppe - trenger jeg noe nytt. Jeg klarte å ødelegge den eneste jeansen som er lav i livet (altså som ikke nesten er kombinert bh og bukse) da vi flytta (som også gav meg en mulighet til å kaste og gi bort mye av det jeg sjeldent bruker lenger). Dette medfører da at jeg må ut å kjøpe ny bukse. Siden denne buksa kom fra H&M for ett år siden til en relativt latterlig lav pris og buksa før (tilsvarende) varte i et år hver seg, fant jeg ut at jeg skulle investere litt mer i en ny jeans. Det er egentlig helt OK, siden jeg stort sett aldri bruker mye penger på klær (en naturlig følge av at jeg ikke er spesielt glad i shopping og at jeg tenker jeg kan lage det selv). 

Til uka skal jeg ut i praksis igjen, og jeg har innsett at jeg har for lite å variere fornuftig mellom og jeg begynner å gå lei av det meste jeg har. Spesielt med tanke på at jeg har sett at jeg bør og kan kle meg i litt fler farger enn rødt, grønt og sort. Så jeg bør utvide fargevalget i klesskapet litt. Det trenger ikke å være mye eller store ting, men noe annet enn rødt og grønt. Jeg har også innsett at jeg som lærer ikke kan stå foran i superulltrøye og joggebukse, men bør se litt presentabel og/eller anstendig ut. Derfor må jeg nå ut på shopping. 

Det som er det største problemet mitt akkurat nå, er at om jeg skal ha noe nytt til praksisen, kan jeg ikke sove de neste dagene, så jeg har begynt å bestille ting på nettet. Ettersom jeg vant et gavekort på nesten en hel månedslønn på Nelly.com for et år siden, har jeg begynt å få god erfaring med at de er gode på leveringstid, det samme med Zalando. H&M har vært litt varierende, men de er og relativt raske. Det hjelper jo ikke meg at de er raske, for jeg får aversjoner mot å handle på nett også. Med tanke på at jo mer jeg handler på nett, jo dårligere går det for diverse vrikelige butikker. Det er heller ikke spesielt miljøvennlig å shoppe via nett. Det er jo ofte frakt fra andre land og så videre. Men jeg får allikevel litt den samme følelsen som når jeg går inn i de fysiske butikkene. Det er så mye å velge mellom, det er så mye stygt, det jeg synes er fint er alt for dyrt eller jeg får bare skikkelig vegring mot å bestemme meg for hva jeg vil ha. 

Så nå har jeg begynt å stille meg disse spørsmålene:
1) Hva trenger jeg?
2) Hvorfor trenger jeg det? 
3) Hvor mye er jeg villig til å betale for det jeg ser etter?

Svarene jeg får nå er sånn cirka slik:
1) Skjørt som ikke er for korte eller svarte. En cardigan som ikke er svart eller grå. En t-skjorte/topp som kan brukes til alt. Og til slutt noe med farger.
2) Åpenbart for å ikke se ut som en dass foran elevene jeg skal undervise og for å utvide både valg- og fargemuligheter.
3) Varierende, fordi det kommer an på kvalitet/merke og eventuelle tilleggskostnader der jeg kjøper det fra (frakt/toll/mva osv).

Så da sitter jeg her da. Frøken-vet ikke og bare:


Ingen kommentarer:

Disqus for Linse-lusa